Geoblog.pl    Heman    Podróże    Bajkał 2008    no to prawdziwy powrót : ( ... i podsumowanie

no to prawdziwy powrót : ( ... i podsumowanie

Rosja
Rosja, Irkutsk

W Irkucku zaopatrujemy się na podróż. Polecam odwiedzenie targowiska w centrum, jeśli chodzi o materiały spożywcze można tam kupić wszystko od herbat, przypraw przez świeżutkie sery po półtusze wieprzowe.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy jeszcze Moskwę (piekielnie drogą).

Podróż trzeba zaliczyć do jak najbardziej udanych. Szkoda było wracać. Wiemy, że jeszcze tu wrócimy, bo nad Bajkałem za wiele rzeczy zostało do zobaczenia.

RADY, PORADY: JAK, ZA ILE ?

1. Dokumenty, formalności:

- wizę chcieliśmy załatwić sami. Okazało się jednak, że konsul w Krakowie wydaje wizy tylko na 2 tygodnie(podobno takie widzimisię). Ostatecznie musieliśmy skorzystać z usług biura AINA. Załatwiali nam wizy w Gdańsku. Trwało to niecały tydzień.

- ubezpieczenie wykupiliśmy w firmie Signal Iduna. W sumie nie było problemów. Choć ich wersja ubezpieczenia bagażu jest dość komiczna - właściwie to ubezpiecza chyba tylko skarpetki i majtki na dupie.

- voucher kupowaliśmy w Ainie.

- wiele mówiło i czytało się o POŚWIADCZENIU ZAMELDOWANIA na terenie Rosji. Załatwiali nam to ludzie z Baikal Hostelu w Irkucku za 300 rubli od osoby. Słyszeliśmy, że da się to załatwić samemu na poczcie i kosztuje to 180 rubli. Prawda jest taka, ze nikt nigdzie (ani na granicy, ani milicja - z którą nie mieliśmy przyjemności) nie wymagał od nas tego papierka.

2. Bilety:

- na kolej transsyberyjską kupowaliśmy bilety we Lwowie na miesiąc przed wyjazdem. Pobierano tam od nas około 100 zł prowizji od każdego biletu

- najbardziej opłaca się zamówić bilety przez internet: nie ma prowizji itp. Bilety odbiera się w kasach na dworcu. Znajomi kupowali w ten sposób (myśmy się obawiali), nie dość, że kupili bilet na 2 dni przed wyjazdem to jeszcze po normalnej cenie

- jeśli się da należy kupować/rezerwować wszystkie bilety wcześniej. W tamte rejony świata jeździ teraz bardzo dużo ludzi i naprawdę są problemy. My nie kupiliśmy biletu z Irkucka na Olchon, bo nie było miejsc.

- wynajmując miejscowych warto targować się o cenę za przejazd

3. Kolej transsyberyjska:

- jest paskudnie gorąco, tylko niektóre okna się otwierają

- wbrew pozorom jest wygodna

- trzeba uważać na tak zwane "strefy sanitarne": występują one w okolicach miast ( na 30 lub 60 minut przed i za miastem), kibelki są wtedy pozamykane.

- suche szampony? Według nas niepotrzebne. Prysznic można sobie zrobić w kibelku, polewając się bez oporów wodą z kubka. Woda z podłogi spłynie przez dziurę.

- u prowadnic (pań opiekujących się wagonem) można kupić piwo, kawę, słodycze i in. Ceny niższe niż w wagonie restauracyjnym

- warto pytać prowadnice o czas postoju na stacji, a po za tym i tak patrzeć na pociąg. Czasem okazuje się, że odjeżdża wcześniej.

4. Nadbajkalska rzeczywistość:

- ceny są takie jak w Polsce lub ... większe. Tania jest tylko wódka i papierosy

- ludzie są niezwykle życzliwi i przyjaźni. O animozjach mówią politycy, "na dole" niczego takiego nie ma.

- wodę z Bajkału można spokojnie pić bez gotowania, tak samo ze strumyków na Św. Nosie czy deszczówkę. Wiadomo, że można różnie trafić, my nie mieliśmy z tego powodu żadnych nieprzyjemności.

- dworce są naprawdę bezpieczne, bez porównania do polskich.

- dobrą metodą na niedźwiedzie okazały się zwykłe petardy. Spotkaliśmy Polaków, których odstraszaczem była puszka po piwie z kamykami.

Powyższe "rady" wynikają z naszego doświadczenia. Nasze przygody nie muszą być regułą.

ADRESY:

- Lwów: nocleg u polskiego księdza. Przyjmuje on turystów na nocleg za "co łaska" po wcześniejszym umówieniu się.
telefony: +380322216535 oraz +380979682138

- Irkuck: Baikal Hostel - http://www.baikalhostels.ru/ - polecamy

- Ust-Barguzin: kapitan statku - Nikołaj Niczkow, ul. Gagarina 1, 91-802 Ust-Barguzin; telefon: 89 24 396 22 40